Werken in de zorg… het verhaal van Alex

Alex is als zij instromer komen werken bij Stichting NIKO. Hij volgt de opleiding voor Verzorgende IG via de beroepsbegeleidende leerweg, ook wel BBL genoemd.

Op de afdeling Wonen met Structuur ontmoet ik Alex. Hij is net een bewoner aan het assisteren om na het ontbijt een lekker kopje koffie te gaan drinken in de gezamenlijke huiskamer.

Wat heb je voor werk gedaan voordat je bij Stichting NIKO kwam werken en leren?

‘Ik ben begonnen in de handel. Via detachering bij een gemeente kwam ik later bij een nieuw opgerichte onderwijsorganisatie terecht voor o.a. het beheer van haar onderwijshuisvesting. Later heb ik dit werk voortgezet bij een ingenieursbureau met diverse onderwijsorganisaties als klant. Door overname van het bedrijfsonderdeel kwam mijn functie te vervallen en heb ik soortgelijk werk gevonden bij een beheerder voor VVE’s (Verenigingen van Eigenaren).

Hoe kwam je op het idee om de overstap te maken naar de ouderenzorg?

Mijn vrouw werkt in de zorg met ouderen met dementie. Dat sprak mij erg aan. Ik ben op de zorgmarkt in De Nieuwpoort langs geweest in de Week van Zorg en Welzijn en daardoor heb ik gesolliciteerd.’

Bevalt het werk in de zorg je?

Ja, het werk bevalt mij goed, al moest ik wel erg wennen hoor omdat je in het werk soms te maken hebt met niet alledaagse situaties. Daar moet je mee leren omgaan en gelukkig is daar binnen de organisatie voldoende ruimte en aandacht voor.
Ook financieel is het even wennen maar dat zie ik als een investering in de toekomst. Gelukkig is er momenteel veel aandacht voor de beloningen in de zorg en is het duidelijk dat daar echt wat aan verbeterd moet worden.’

Bedankt voor het interview Alex, ook namens jouw teammanager. Zij heeft jou voorgedragen met de woorden: “Alex heeft heel veel geduld en oog voor de bewoners van Wonen met Structuur. Hij gaat zo leuk met ze om!”, een mooi compliment en dit is ook meteen jouw superkracht!

Ben jij na het lezen nieuwsgierig geworden naar werken en leren in de ouderenzorg?

Neem gerust contact op met de afdeling Opleidingen: opleidingen@stichtingniko.nl of bel naar 072-511 80 00 en vraag naar de afdeling Opleidingen.

Voor actuele vacatures bij NIKO kun je kijken op de vacaturepagina.