Wendy en Bertie: “We bieden graag een warm welkom”

NIKO kent heel wat medewerkers die al tientallen jaren met veel plezier bij ons werken. Onder hen bevinden zich ook deze zonnetjes: Wendy & Bertie. Wie binnenkomt bij NIKO krijgt een warm welkom van hen. Maar bij zo’n receptie gebeurt veel meer dan het ontvangen van bezoekers. Het is eigenlijk het hart van de zorginstelling. “Hier gebeurt zo ontzettend veel, wij zien echt alles!”

Allereerst: wat fijn dat ik jullie mag interviewen! Wat doen jullie precies en hoe lang werken jullie al bij NIKO?
Wendy: ‘Ik ben receptioniste in De Nieuwpoort en daarnaast ook gastvrouw in De Palatijn. En ik ben hier 11 jaar in dienst.’
Bertie: ´Sinds 2013 werk ik hier als receptioniste, maar ik ben ook gastvrouw geweest. Inmiddels werk ik hier 23 jaar…’

Als je ergens zo lang werkt, zal je het wel naar je zin hebben denk ik…?
In koor: ‘Zeker! Het werk is zo afwisselend: je hebt contact met heel veel verschillende mensen: bewoners en hun familieleden, maar ook zorgmedewerkers, ondersteunend personeel, bezoekers, leveranciers. Er is altijd reuring! En je moet goed kunnen schakelen, want er gebeurt natuurlijk veel, zowel bij bewoners als bij de medewerkers. In de zorg is het nooit saai.’

Ik begreep ergens dat het best bijzonder is: een receptie bij een zorginstelling…
‘Klopt! Op veel plekken wordt de receptie wegbezuinigd. Bij ons is dat gelukkig niet het geval. Vertegenwoordigers van bedrijven die hier binnenkomen zeggen ook weleens: wat fijn dat hier een receptie is! Maar we doen het niet alleen he, we zijn met velen: samen met onze collega’s Agnes, Cansu, Linda, Patricia, Julie, Liz en soms Leonie en Sandra Zeeman bemannen we deze plek. We zijn een goed team!’

Ik kan me voorstellen dat je bij de receptie veel vrolijke, maar soms ook minder leuke dingen meemaakt?
‘Zeker, je maakt weleens wat mee. Vaak komen mensen opgewekt binnen, maar een keer was een bewoner heel erg boos; die bleek later erg in de war. En de begintijd van corona was wel heel heftig natuurlijk: van ’s ochtend 08.00 uur tot ’s avonds 21.00 uur waren we hier. Familie stond soms huilend aan de deur om spullen af te geven. Dat was echt heel naar. Je zag steeds dat verdriet van bewoners en je miste de positieve vibe natuurlijk. Alles draaide om corona. Maar de andere kant was wel dat we er als team die hele periode hebben gestaan met elkaar.’

Wat maakt het werk voor jullie zo leuk?
‘Het is zo afwisselend en we lachen heel wat af, zeker ook met bewoners. Sommigen willen heel graag dat je ze bij hun voornaam noemt en met anderen hebben we van die vaste grapjes. Dat maakt een dag leuk, zowel voor hen als voor ons. Even een praatje, nieuwe bewoners een beetje leren kennen, weten wat voor hen belangrijk is. We geven de mensen graag een warm welkom. Daarnaast verrichten we administratieve werkzaamheden en zijn we bereid om collega’s altijd te helpen. Je bent een soort spin in het web.’

Hebben jullie nog een leven naast werk eigenlijk?
Wendy: ‘Ja, ik houd erg van sporten: aerobics en yoga. Maar ook wandelen in het bos of aan het strand. Lekker shoppen, boeken (thrillers) lezen en verder leuke dingen ondernemen met mijn kids en vriendinnen. En elk jaar heb ik een zussenweekend dat is echt genieten!’
Bertie: ‘Ik houd niet zo van sport! Al heb ik wel drie keer de Nijmeegse vierdaagse gelopen. En op mijn e-bike gaan we regelmatig een rondje om.  Op mijn vrije dag pas ik op Mae van twee jaar en Senn (net geboren). Nou, dat is ook topsport hoor!’