“Zorgen voor het welzijn van de bewoners vind ik het allerleukste”… het verhaal van Selina

Selina is Helpende Plus bij NIKO en mevrouw Libudzewski-van Zutphen is bewoner. Ze kennen elkaar nog geen jaar, maar zijn al de beste maatjes. Als je aan Selina vraagt wat zij het allerleukste vindt bij NIKO, heeft ze haar antwoord direct klaar: ‘Welzijn vind ik het leukste: een rondje samen op de duofiets, even naar de supermarkt of iemand oppeppen als die een beetje in de put zit.’
‘Ja, dat kan ze heel goed’, beaamt mevrouw, ‘Selina kan je echt helemaal opfleuren.’

Hoe ze elkaar hebben leren kennen? ‘Eigenlijk dankzij mijn man’, aldus mevrouw. Het lukte Selina om hem mee te krijgen naar de jaarlijkse kermis die hier bij NIKO altijd georganiseerd wordt. Hij won toen een lamaknuffel waar hij heel trots op was. Inmiddels is meneer helaas overleden, maar toen mevrouw zag wat Selina allemaal voor haar echtgenoot regelde, groeiden ze erg naar elkaar toe. ‘Toen zijn wij ook een keertje samen in het spookhuis gegaan, dat was vreselijk leuk.’

Wat mevrouw zo leuk vindt aan Selina?
‘Ze is spontaan, eerlijk en recht voor zijn raap. Als het niet goed is, zegt ze het ook.’

En wat vindt Selina leuk aan haar werk bij NIKO? ‘Het is hier heel collegiaal; er is echt een warme band onderling. Verder kun je doorgroeien, zoals ik intern de opleiding tot Helpende Plus heb gevolgd, en je kunt werken met heel veel verschillende doelgroepen als je dat wilt.’

‘En ze organiseren zoveel leuke activiteiten!’ roept mevrouw nog. ‘In coronatijd hadden ze een high tea op de gang bedacht, op gepaste afstand. Zo leuk! Hoe verzinnen ze het?’