Werken in de zorg… het verhaal van Anne Frans

Anne Frans is als zij-instromer komen werken bij NIKO. Hij volgt de opleiding tot Verpleegkundige via de beroepsbegeleidende leerweg, ook wel BBL genoemd en werkt op etage 2 in De Nieuwpoort. We ontmoeten Anne Frans in het restaurant De Orangerie en volgen hem naar de zorgpost. Daarna gaan we naar een bewoonster die hij helpt met het eten.

Wie is Anne Frans?

Oorspronkelijk kom ik uit Drachten in Friesland waar ik mijn jeugd heb doorgebracht. Op jonge leeftijd wist ik al precies welke kleding ik wilde dragen, het was dus niet zo gek dat ik iets in de modebranche wilde doen. Ook was ik dol op voetballen en heb in Drachten tot mijn 17e op hoog niveau gevoetbald. Helaas moest ik hiermee stoppen vanwege een blessure. Dat gaf wel reden om de wens om in de modebranche te gaan werken tot vervulling te brengen.

Vanaf mijn 18e ben ik aan het werk gegaan in de detailhandel bij diverse kledingwinkels en grote filialen en ik heb 8,5 jaar voor een schoenenwinkel gewerkt.

In de detailhandel heb ik mijzelf kunnen opwerken van medewerker tot filiaalmanager. Om verder te groeien in mijn werk heb ik 14 jaar geleden de overstap gemaakt om vanuit Drachten te verhuizen naar Alkmaar om tenslotte definitief neer te strijken in Schagen. Terug gaan naar Friesland is geen optie meer; ik ben verliefd geworden op deze omgeving en met name het strand.

Het hoogste wat ik kon bereiken in de modebranche was regiomanager maar op een of andere manier wilde ik dat niet. Toen heb ik de overstap gemaakt naar accountmanager bij een familiebedrijf in versproducten. Toch kon ik me ook hier onvoldoende in vinden; ik miste de interactie met mensen zoals ik dat in de winkels wel had. Ik merkte dat ik het fijn vond om met mensen te werken. Uiteindelijk nam ik het besluit om te stoppen als accountmanager.

En toen?

Mijn vriendin werkte in het speciaal onderwijs en ik werd altijd blij van haar verhalen en de dingen die zij meemaakte met haar leerlingen. Dat was voor mij reden om een loopbaancoach in de hand te nemen om te onderzoeken of de zorgsector iets voor mij zou zijn. Die score was 70%, dus dat klopte helemaal met mijn gevoel en de ideeën die ik had over de ouderenzorg. Ik wist direct dat ik met ouderen wilde werken, ik voelde altijd al de chemie met ouderen.

Het opleidingstraject tot Verpleegkundige bij NIKO was de volgende stap, omdat deze kleine organisatie mij enorm aansprak.  Er werd heel snel op mijn sollicitatie gereageerd, iets wat mij ook erg opviel. Vanaf dag 2 dat ik bij NIKO rondliep, wist ik het zeker: dit werk past bij mij. Ik mocht het twee maanden uitproberen, maar die tijd had ik helemaal niet nodig!

Wat kenmerkt jou?

Ik ben open, eerlijk en gedreven en deze drie kenmerken lopen als een rode draad door mijn leven.

Wat is er zo leuk om te werken bij Stichting NiKo en in de ouderenzorg?

De kleinschaligheid bij NIKO vind ik heel prettig. De ontvangst door de medecollega’s, opleidingsfunctionaris en de verpleegkundige was vanaf dag 1 heel fijn en voelde als thuiskomen. Dit is het gewoon voor mij, ik heb mijn plekje gevonden!

Wat mij heel blij maakt is de interactie met de bewoners. Er is niets mooier dan de glimlach die je krijgt!